Najważniejsze aspekty do sprawdzanie, kiedy wybieramy przedszkole dla naszego dziecka

Każdego roku, spora grupa rodziców musi podjąć istotną decyzję dla rozwoju ich dziecka, czyli dokonać wyboru odpowiedniego przedszkola. Decyzja ta nie należy do najłatwiejszych, gdyż będzie to miejsce, gdzie nasza pociecha zacznie spędzać po kilka godzin każdego dnia. Przedszkole to miejsce, które pełni rolę wychowawczą i opiekuńczą, zatem to tam nabędzie wiele umiejętności i pozna świat. Najlepiej odnaleźć najlepsze placówki i osobiście sprawdzić jak funkcjonuje dane przedszkole. Zapoznajmy się z ofertą, realizowanym programem, ale też ze stanem budynku i salami, w których przebywają dzieci.

Kiedy poszukiwane jest przez nas przedszkole Wilanów to rozwiązanie, które często zamyka obręb naszych zainteresowań. Lokalizacja jest bardzo istotna, o czym jeszcze zdążymy wspomnieć, natomiast weryfikacji podlega o wiele więcej elementów.

Co powinniśmy sprawdzić, podczas wyboru przedszkola?

Pierwsze odczucia

Okazuje się, że pierwsze wrażenie może okazać się najważniejsze. Sprawdźmy zatem jaka panuje tam atmosfera, jak w ogóle wygląda placówka, a także jak przebiegały pierwsze rozmowy z pracującymi tam osobami. To wszystko może wpłynąć na ostateczną ocenę danego przedszkola.

Sprawdźmy, czy budynek i wejścia są monitorowane. Wszystko z uwagi na poziom bezpieczeństwa dzieci, które znajdują się wewnątrz. Istotne będzie także to, czy po wejściu do budynku, od razu podchodzi do nas pracownik, czy też ktokolwiek może wejść do środka, będąc niezauważonym. Budynek także powinien odpowiednio prezentować się od wewnątrz, gdyż to przekłada się na funkcjonowanie przedszkola. Na ścianach mogą znajdować się fotografie, prace plastyczne podopiecznych, czy też nagrody i dyplomy, które zdobyła dana placówka.

Sale i teren wokół placówki

W wypadku sal, należy zwrócić uwagę na ich urządzenie, wielkość i wystrój. Sprawdźmy, czy meble są bezpieczne i dostosowane do dzieci. Czy te mają możliwość swobodnego poruszania się oraz sięgania do półek z zabawkami. Pamiętajmy, że każde przedszkole powinno posiadać zabawki i inne przedmioty, które spełniają kryteria bezpieczeństwa, a także nadają się do użytku przez dzieci w wieku przedszkolnym.

Nie zapominajmy o terenie wokół przedszkola. Może być to np. zieleń oraz plac zabaw. Sprawdźmy  jak prezentuje się ich stan oraz czy jest bezpieczny oraz atrakcyjny dla dzieci. Jest to wyjątkowo istotne z uwagi na to, że podczas ciepłych dni to tam nasze dziecko będzie spędzać większość dnia. Na stronie internetowej centrum kontroli placów zabaw, znajdziemy wszelkie kryteria, które powinny być spełnione pod tym względem.

Program nauczania i plan dnia

Zapoznajmy się z podstawą programową, gdyż wszelkie placówki powinny ją realizować. Opracowuje ją Ministerstwo Edukacji Narodowej i w oparciu o nią, wszystkie przedszkola tworzą własne programy autorskie. Będą to chociażby przedszkola sportowe lub językowe, stąd podczas wizyty dowiedzmy się, jak prezentuje się misja danej placówki i postawmy na tą, która najbardziej odpowiada naszemu dziecku.

Dowiedzmy się też, jak prezentuje się plan dnia. Kiedy spożywane są posiłki, kiedy odbywają się zajęcia, leżakowanie itd. Czy dzieci nakłania się do spania, czy też podczas odpoczynku, włącza się im muzykę relaksacyjną bądź bajki.

Dodatkowo…

Nie można zapominać o jadłospisie. Być może tylko specjalne przedszkola będą w stanie uwzględnić pewnie potrzeby żywieniowe alergików czy też cukrzyków. Zweryfikujmy również, czy dania przyrządza się na miejscu, czy może jednak zajmuje się tym firma zewnętrzna.

Sprawdźmy też, jakie zajęcia dodatkowe czekają na nasze dziecko. Czy są to zajęcia językowe, sportowe, a może taneczne? Ważne będzie też to, z jakimi wiążą się one kosztami, a także jaka jest ich częstotliwość.

Wszelkie istotne kwestie, warto omówić z nauczycielami oraz z dyrekcja. Być może na podstawie takiego dialogu, pozytywnie nastawimy się do danej placówki i nie będziemy chcieli już szukać innej. Podczas rozmowy warto dowiedz się też, czy przypadkiem nie stosuje się tam corocznej zmiany wychowawców.