Badania ilościowe i jakościowe – pytania, na jakie Ci odpowiedzą

Prowadzenie badań marketingowych ma wiele celów – pozwala zdobyć wiedzę na temat klientów, konkurencji oraz własnej działalności, a także dowiedzieć się co zrobić, aby prowadzone na co dzień działania, były jeszcze skuteczniejsze. Przedsiębiorcom szczególnie polecane są badania ilościowe i jakościowe, dzięki którym możliwe jest zdobycie odpowiedzi na wiele istotnych pytań – sprawdźmy te przykładowe i dowiedzmy się, co mogą one dać w kontekście rozwoju przedsiębiorstwa.

Badania ilościowe i jakościowe – najważniejsze pytania

Oto najważniejsze pytania, na jakie odpowiadają badania ilościowe i jakościowe – dzięki nim otrzymasz szansę rozwoju swojego biznesu!

Badania ilościowe – odpowiadają na pytania „ILE?”

  • Ilu klientów jest zadowolonych z Twojego produktu/usługi?

Jest to jedno z najbardziej podstawowych pytań, które są przy okazji niezwykle przydatne dla każdego przedsiębiorstwa. Dzięki uzyskanym odpowiedziom dowiesz się, czy prowadzisz działalność skutecznie i czy wizerunek Twojej firmy jest odpowiedni. Będziesz mieć wiedzę na temat tego, ilu klientów jest niezadowolonych, co sprowadzi większa mobilizację i zaangażowanie.

  • Ilu klientów kojarzy Twoją markę?

Dzięki odpowiedzi na to pytanie nie tylko dowiesz się, czy Twoja marka jest rozpoznawalna i jak wiele brakuje jej do największych firm z danej branży, ale również będziesz wiedzieć, czy prowadzone wcześniej działania marketingowe okazały się skuteczne. Jeżeli nie – czas zabrać się do jeszcze bardziej wytężonej pracy i zabiegać o uwagę klientów!

  • Ile osób ponownie skorzystałoby z Twojej oferty?

Jest to pytanie mające podobny cel jak to, w którym pytasz o zadowolenie z produktu lub usługi. Tutaj jednak uzyskujesz jeszcze bardziej wiarygodną odpowiedź, bo to właśnie chęć lub brak chęci do ponownego wybrania Twojej oferty będzie najlepszym wyznacznikiem zadowolenia klienta.

  • Ile osób woli konkurencję?

I w końcu to, czego boi się wielu przedsiębiorców, czyli konfrontacja z konkurencją – tym pytaniem sprawdzisz, czy klienci preferują Twoją firmę, czy też konkurencyjne marki. Nie przejmuj się, jeżeli wyjdzie na to, że większość osób bardziej ceni konkurentów – zawsze możesz to zmienić poprzez profesjonalne, kompleksowe działania.

Badania jakościowe – odpowiadają na pytania „JAK?” i „DLACZEGO?”:

  • Dlaczego klient skorzystał z Twojej oferty?

Co kierowało klientem, że wybrał właśnie Twoją ofertę? Dowiadując się tego, możesz uczynić z danej kwestii swoją wizytówkę i – skoro sprawdziła się ona na jakiejś części klientów – prawdopodobnie skusi również innych. W ten sam sposób możesz dowiedzieć się, dlaczego klienci nie wybrali Twojej oferty.

  • Dlaczego klient wybrał produkt X, a nie Y?

Badania ilościowe i jakościowe pozwolą Ci również sprawdzić jakość swoich produktów w oczach klientów – tutaj dowiesz się np. dlaczego klienci chętniej wybierają dany produkt, rezygnując z innego. W ten sposób będziesz w stanie poprawić swoją ofertę albo usunąć z oferty te wyroby, które okazały się niewystarczająco satysfakcjonujące dla Twoich klientów.

  • Jakie odczucia towarzyszyły klientowi podczas korzystania z produktu?

Czy podczas korzystania z produktu lub usługi klientowi towarzyszyły pozytywne, czy raczej negatywne emocje? To bardzo ważne pytanie, które jednocześnie pozwoli Ci pozyskać więcej informacji na temat jakości Twoich rozwiązań. Jakości, którą oczywiście możesz zwiększyć, o ile będzie to niezbędne.

  • Co klient zmieniłby w Twoim produkcie?

I na koniec – nierzadko kluczowe pytanie dla wielu przedsiębiorców, dające tak naprawdę gotowe rozwiązania odnośnie tego, co należy zmienić, aby sprzedawać więcej. W wielu przypadkach wystarczy tylko wdrożyć kilka sugestii klientów, aby poprawić jakość swojej oferty i spełniać oczekiwania większej liczby klientów.

Oczywiście powyższe pytania to tylko przykładowe, na które odpowiedzą Ci badania ilościowe i jakościowe – ich zakres jest bardzo szeroki i może zostać w stu procentach dostosowany do prowadzonych przez Ciebie działań oraz celów biznesowych.